A színek körülvesznek minket mindenhol és hatással vannak ránk, ezért nagyon körültekintően kell eljárni a logó színének kiválasztásában.  Nem biztos, hogy a kedvenc színed lesz a legjobb megoldás! Nagyon fontos, hogy a megfelelő árnyálatok kiválasztásánál ne saját magadra gondolj, hanem a termékedre, szolgáltatásodra! A színek üzenetet közvetítenek, érzelmeket váltanak ki, és jelentést társítanak a dolgokhoz.

„Ha nem a kedvenc színem, hát akkor mégis mi?”

A válasz nagyon egyszerű, ugyanis most is – mint minden esetben – nem magunkra kell gondolni, hanem vásárlóinkra, ügyfeleinkre. Körvonalazni kell azt a réteget akihez szólni akarunk. Csakúgy, mint a márkánknak, a színeknek is saját személyisége van, és a fogyasztók a saját személyiségüknek megfelelő termékeket követik. Hogy könnyebben megállapítsuk csupán csak öt kérdést tegyünk fel magunknak:

A termékem/szolgáltatásom a fiataloknak vagy az érettebb korosztályhoz szól?
A termékemet/szolgáltatásomat nők vagy inkább férfiak fogják keresni?
A termékem/szolgáltatásom játékos vagy komoly?
A termékem/szolgáltatásom luxus vagy mindenki számára könnyen elérhető?
Harsány vagy visszafogott a termékem/szolgáltatásom?

Ha megvannak a válaszok, utána már könnyebben alkalmazhatjuk a színek pszichológiáját.

A színek pszichológiája

Az emberi elme erősen reagál a vizuális ingerekre, a szín pedig az egyik legmeghatározóbb tényező. Mind a tudatos, mind a tudatalatti szinten, a színeknek jelentésük van. A grafikai tervezés során az egyik legjobb eszköz kihasználni a színek pszichológia erejét. Lapozz a színminták között, és te is megismerheted a színek jelentését!

Sárga

Óvatos felhasználást igényel, mivel nem minden esetben rendelkezik pozitív jelzőkkel, mint pl. az irigység, és megjelenik a figyelmeztető jelzésekben is. Azonban nagyon meleg és barátságos szín, és még az étvágyunkat is képez fokozni, nem véletlenül jelenik meg nagyobb gyorséttermi láncok logóiban.

A sárga szín a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

öröm
melegség
energia
optimizmus
játékosság
vidámság

Narancs

A narancs egy olyan szín, ami mellett nem lehet elmenni. Kiemelkedik a tömegből, harsogó. Mintha azt kiabálná felénk: „Idenézzetek milyen menő vagyok!" Mindenképpen egy fiatalos, lendületes, bevállalós, friss szín.

A narancs szín a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

öröm
lelkesedés
kreativitás
vonzerő
siker
bátorítás

Piros

A piros egy nagyon erős szín. Izgalmas és mindenképpen figyelemfelkeltő. A vér, a romantika és a szenvedély színe, viszont figyelemfelkeltésnél és tiltásnál is használják. Csakúgy mint a sárgánál, a pirosnál is megállapították, hogy étvágyserkentő hatása van.

A piros szín a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

erő
szenvedély
energia
tűz
vágy
dinamizmus

Pink

A pink lehet szórakoztató és szemtelen, ugyanakkor nőies. Legfőképpen a nőknek szánt termékeknél és szolgáltatásoknál használják, de láthattuk már nagy telekommunikációs szolgáltató logójában is.

A pink szín a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

ártatlan
érzékeny
szenvedély
nőiesség
érzékiség
szeretet

Lila

Régen az egyházhoz társították, amiről a bölcsességre és a méltóságra asszociáltak, ma azonban a nagyszerűséggel, a gazdagsággal és a luxussal hozzák összefüggésbe. Beindítja a képzeletet, és elcsábítja a szemet. Azt sugallja: „bármi lehetséges”!

A lila szín a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

luxus
jólét
különcség
erő
bölcsesség
kreativitás

Kék

A kék nyugtató szín. Hogy magunk is megbizonyosodjunk nem kell mást tennünk csak felnéznünk a nyugtató kék égre, vagy gondoljunk a hatalmas kék tengerek hullámzására. A kék az erő, a megbízhatóság és a nyugalom érzéseit közvetíti, nemhiába az egyik leggyakrabban alkalmazott szín a vállalati logóknál.

A kék szín a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

stabilitás
bizalom
hűség
bölcsesség
nyugalom
inteligencia

Zöld

A zöld nyugodt, békés és a növekedés eszméjét közvetíti. A zöldet gyakran használják, amikor a természetességet kívánják hangsúlyozni, különösen az ökológiai és vegetáriánus termékek esetében. Emellett a pénzügyi vonatkozású cégeknél is jellemző.

A zöld szín a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

természet
növekedés
frissesség
harmónia
pénz
termékenység
biztonság

Szürke

A szürke a kompromisszum színe, hiszen se nem fehér, se nem fekete. Mivel semleges szín, bármilyen szín párosítható hozzá, melyeknek eleganciát kölcsönöz. A sötétszürkének lehet egy szigorúbb, depresszív hatása, míg a világosszürke egy sokkal szabadabb szín.

A szürke szín a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

professzionalizmus
kifinomultság
stabilitás
praktikusság
konzervatív
érettség
erő
józanság

Fekete

Technikailag a fekete nem szín. A fekete a szín hiánya, viszont mindenképpen érdemes beszélnünk róla. A fekete egy kemény szín, tiszteletet és erőt sugároz. A fekete a többi színnel társítva még hangsúlyosabb, elegánsabb és mutatósabb lesz.

A fekete a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

elegancia
megbízhatóság
intelligencia
érettség
komolyság
modernizmus

Fehér

Technikailag a fehér sem szín, viszont ezt sem hagyhatjuk ki a felsorolásból. A fehér szín tiszta és ártatlan. Elegáns szín, de a feketével ellentétben barátságosabb, lágyabb. Sok esetben egy színes változata és fehér változata lesz a logóiknak. Például a Coca-Cola fehér színűen jelenik meg a piros címkén, de ha fehér alapon használják akkor pirossal írják a feliratot.

A fehér a következő szavakkal, hatásokkal párosul:

ártatlanság
tisztaság
jóság
tisztaság
béke
igazság
egyszerűség

previous arrow
next arrow
Slider

Mi van a többszínű logókkal?

Ismerünk néhány nagyon sikeres többszínű logót pl: a Google, a Windows vagy az eBay. A többszörös színek következménye, hogy ezek a vállalatok a termékek és szolgáltatások széles választékát kínálják. De több színt használ például a FedEx is, az üzleti egységtől függően színezi el az Ex betűket a logóban.

Óvatosan a színekkel!

Bár legtöbben nem gondolkodnak nemzetközi távlatokban, de jó tudni, hogy a színeknek országonként változhat a jelentése. Így ha nem csak a magyar piacon szeretnénk megjelenni, mindenképpen érdemes tájékozódni, más országokban milyen jelentése van egy adott színnek. Erre pedig ezen az oldalon  találhattok egy jó kis összefoglalót!

Egyszerűen nagyszerű!

Bármilyen színű logót választunk, a lényeg az, hogy mutasson jól egyszínű (akár fekete) változatban is. Hiszen offline felhasználás során jóval költséghatékonyabban tudjuk alkalmazni, illetve többféle technikával alkalmazható (pl. dombornyomás, vagy stanc).

Köszönöm, hogy elolvastad az írásomat, ha pedig kedvet kaptál egy jó kis színes logóhoz, kattints ide és válassz arculattervezési csomagajánlataim közül!

Ha hasznosnak találtad írásomat, iratkozz fel hírlevelemre! Hetente hasznos extrákkal és letölthető anyagokkal jelentkezem!

Ha tetszett az írásom, oszd meg másokkal is!

Hogyan válasszunk színt a logónkhoz?